Étteremben az abroncsokról

Egyik legjobb barátomat egy étteremben ismertem meg. Mind a ketten ugyan oda jártunk ebédelni, és gyakran láttuk egymást. Aztán valamilyen úton, módon egymás mellé keveredtünk és elkezdtünk beszélgetni. Hamar rájöttünk, hogy mennyi közös témánk és vonásunk van, így aztán jól kijöttünk egymással és később már személyesebbé is vált a kapcsolat. Sokszor találkozgattunk szabadidőnkben is, míg végül világi jó barátok lettünk. Persze az ebédnél való társalgás szokását így is megtartottuk. Ennek több oka is van. Részben mind a kettőnken jó volt, hogy kissé kieshettünk a napi rutinból és érdekesebb témákat is át tudtunk beszélni nap közben. Másrészről mind a ketten oda vagyunk a jó ételekért, így ha bármelyikünknek rossz kedve lett volna addig, akkor legkésőbb az ebédnél garantált volt a felvidulás. Téma meg mindig akadt. Vagy a munka, vagy politika, hobbi, vagy valamilyen aktuális esemény. Legutóbb is pont ilyesmiről folyt a diskurzus közöttünk.

Barátom arról panaszkodott, hogy az utóbbi időben valami gond van az autójával, de nem igazán jön rá, hogy mi. Igazság szerint annyira nem ért az autókhoz, mint én, holott én sem vagyok egy műszaki zseni. Érdeklődve hallgattam a beszámolóját. Azzal kezdte, hogy nem tudta eldönteni, hogy mivel lehet a gond. Részben szerinte a fék az egyik ludas. Elmondása szerint ugyanis mostanában sokkal nagyobb féktávokat kell vennie ahhoz, hogy időben meg tudjon állni, mint régen. Ehhez hozzá lehet szokni, de azért fél attól, hogy egy hirtelen fékezésnél nem fog tudni időben megállni emiatt. Ezen felül a kanyarokban sem működik olyan jól az autó. Elmondása szerint észrevehetően nagyobb arányban kell csökkentenie a sebességet, mint korábban, máskülönben érzi, hogy a kocsi elkezd kisodródni az útról. A gyorsulással is problémái vannak, ugyanis úgy érzi, hogy a gépjárműve lassabban gyorsul. Ezek miatt kezd aggódni, mert feltételezi, hogy ennyi észrevehető problémánál több mindennel is baj van. Márpedig manapság elég komoly összegekbe kerülne egy motor csere, váltócserével, miközben még a fékeket is meg kell javítani, meg még kitudja mi mást.

Végig gondolva a hallottakat gondoltam megkérdezem, hogy átváltott-e már téli gumikra. Elgondolkozott és azt mondta még nem, mivel még nem igazán havazott, így nem látta nagy szükségét. Persze ezek után hamar rájöttem, hogy hol a hiba. Valószínűleg a nyári gumik is elég kopottak lehetnek már. Rá is kérdeztem, hogy előfordult-e már az, hogy esőben megúszott az autó alatta, és mikor igenlően válaszolt akkor már tudtam, hogy igazam lesz. Gyorsan el is mondtam neki, hogy ne aggódjon tovább, csak egy egyszerű kerékcserére lesz szüksége. A fentiekben leírt problémákat ugyanis valószínűleg a kopott nyári gumik okozzák. Az elhasználódott abroncsoknak ugyanis csökken a tapadásuk, ami miatt nő a féktáv, lassabban tud csak az autó gyorsulni, és a kanyarokban is jobban oda kell figyelni, ha nem akarunk az árokba benézni. Ráadásul az elhasználtság következtében a gumin lévő vízelvezető csatornák mélysége is csökken, így kevésbé tudja elvezetni a csapadékot, ennek következtében fordulhat elő, hogy megúszik az autó eső idején. Ehhez még hozzá jön az is, hogy nem csak a hó, hanem a hőmérséklet is komoly befolyásoló szerephez jut. Télen sokkal hidegebb van, aminek következtében a gumi és az aszfalt is hűvösebb, vagyis nehezebb ugyan azt a tapadást elérni. Nyári gumik esetében ez tovább rontja a hatékonyságot, így hát nem szabad megvárni a fehérkarácsonyt, a hideg idő beálltával le kell cserélni alkalmatlan, nyári abroncsainkat.

Barátom figyelmesen végighallgatott, majd közölte, hogy valószínűleg neki a téli kollekcióját is le kell cserélnie, mert azokat is már jó ideje használja. Ekkorra azonban már befejeztük az étkezést, de arra még maradt idő, hogy gyorsan átküldjek neki egy linket a téli gumi árakról. Természetesen azt a céget mutattam neki is, ahonnét én is beszerzem az ilyen jellegű dolgaim. Már csak azért is, mert még sosem csalódtam bennük. Másnap érdeklődve kérdeztem, hogy mik a fejlemények, mire megtudtam, hogy 3 nap múlva megy lecseréltetni az abroncsokat. 1 hét elteltével jött föl a téma újra, amikor is barátom egy üveg jóféle borral köszönte meg nekem a jó tanácsot, és elmondta, hogy azóta semmi gond az autójával.